PENGERTIAN KHURAFAT DAN SYIRIK

08:28:00 Unknown 0 Comments

PENGERTIAN KHURAFAT :
-        

   - Khurafat adalah perkataan Arab yang di asaskan dari akar kata:        خرف خرافة خرافات

-         
   - Dalam kamus al-Marbawi khurafat itu diberi makna cerita karut      atau karut marut.

-      - Di dalam al-Munjid disebut:
           خرف قسد اخرفة افسده
           الخر افة حديث الخرف المضحك

-         Al-khurafat juga disebut sebagai الحديث الباطل مطلقا percakapan            yang tidak betul sama sekali.

-         Istilah khurafat telah diterima pakai di dalam masyarakat Melayu   dan pada umumnya diketahui maksudnya kerana ianya semacam     menjadi bahasa Melayu.

-         Khurafat maksudnya kepercayaan karut yang direka-reka dan          diadakan untuk membentuk suatu keyakinan tentang akan                berlakunya baik atau buruk terhadap sesuatu kerja berpandukan      kepada perbuatan dan kejadian-kejadian alam yang berlaku              dengan mentafsirkan kejadian itu akan membawa bala bencana        atau membawa tuah keberuntungan.

-         Di dalam kitab Addarul Nadid, halaman 179 ada disebut:
        
   Yang bermaksud:

        “Adapun apa yang diiktiqadkan oleh manusia dari dahulu   hingga sekarang tentang adanya bagi seekor burung atau ada hari-hari atau bulan-bulan yang boleh memberi kesan pada kebahagiaan atau kecelakaan manusia. Semuanya itu adalah khurafat. Islam membatalkannya kerana jelas bertentanagn dengan tauhid”.  




PENGERTIAN SYIRIK :  


Syirik adalah suatu perbuatan (dalam sikap dan, atau niat)               terutama menyangkut aqidah di mana seseorang melakukan             sesuatu bukan sepenuhnya kerana Allah SWT  atau secara sedar       mencampur baurkan ke-esaan zat Allah SWT dengan unsur-             unsur lain yang menurut ajaran Islam dapat diertikan sebagai           perbuatan menyekutukan Alah SWT. 

- Adapun menurut sifatnya, Syirik terbagi dalam 3 (tiga) kelompok   besar yakni: 

    
     1)   SYIRIK YANG MENYELISIHI SIFAT-SIFAT ALLAH                   TA'ALA :

-        Syirik Rububiyyah

= Meyakini bahawa selain Allah ada yang mampu                    menciptakan, memberi rezeki, menghidupkan atau                mematikan dan hal-hal lain dari sifat-sifat rububiyyah.


-        Syirik Uluhiyyah

= Meyakini bahawa selain Allah ada yang mampu                    memberikan mudharat atau manfaat, memberikan syafaat    tanpa izin Allah, dan lainnya yang termasuk sifat-sifat          uluhiyyah.

          
-        Syirik Asma' Wa Sifat

= Meyakini atau percaya kepada makhluk Allah yang              memiliki sifat-sifat khusus yang dimiliki Allah Ta'alla,          seperti mengetahui perkara ghaib, dan sifat-sifat lain yang    merupakan kekhususan Rabb kita yang Maha Suci.




     2)  SYIRIK MENURUT KADARNYA 

-        Syirik Akbar (besar)

= Iaitu syirik dalam keyakinan, dan hal ini mengeluarkan        pelakunya dari agama islam.

·       Syirik dalam berdoa, yakni merendahkan diri kepada selain Allah dengan tujuan untuk istighatsah dan isti'anah kepada selain-Nya.

·       Syirik dalam niat, kehendak dan maksud, manakala melakukan ibadah semata-mata ingin mendapat pujian, atau untuk kepentingan-kepentingan bersifat duniawi lainnya.

·       Syirik dalam keta'atan, yaitu menjadikan sesuatu sebagai pembuat syariat selain Allah SWTatau menjadikan sesuatu sebagai sekutu bagi Allah dalam menjalankan syariat dan redha atas hukum tersebut.

·       Syirik dalam kecintaan, adalah mengambil makhluk sebagai tandingan bagi Allah SWT. Menyetarakan kecintaannya kepada makhluk dengan kecintaanya kepada Allah SWT.


-        Syirik Ashghar (kecil)

= Iaitu Riya', hal ini tidak mengeluarkan pelakunya dari          agama islam, akan tetapi mewajibkan pelakunya untuk          bertaubat. Riya' bukan satu-satunya yang termasuk dalam    Syirik Ashgar atau Riya' memang termasuk Syirik                Ashghar namun tidak semua Syirik Ashghar berupa              Riya'. 

    
-        Syirik Khafi (tersembunyi)

= Iaitu seorang melakukan amal dikeranakan keberadaan        orang lain, hal ini pun termasuk dalam Riya', dan hal ini        tidak mengeluarkan pelakunya dari agama Islam, namun      pelakunya wajib bertaubat.



      3)  SYIRIK MENURUT TEMPAT KEJADIAN

-        Syirik I'tiqodi

= Iaitu Syirik yang berupa keyakinan, misalnya meyakini        bahawa Allah SWT yang menciptakan kita dan memberi      rezeki pada kita namun di sisi lain juga percaya bahawa        dukun misalnya, dapat mengubah takdir yang telah                digariskan Allah SWT kepada kita. Hal ini termasuk              Syirik Akbar yang mengeluarkan pelakunya dari agama        islam.


-        Syirik Amali

= Iaitu setiap amalan zahir yang dinilai oleh syari'at islam        sebagai sebuah kesyirikan, seumpama menyembelih              haiwan (atau makhluk Allah lainnya) untuk selain Allah,      dan bernazar untuk selain Allah dan lain sebagainya.


-        Syirik Lafzhi  

= Iaitu setiap lafaz yang dihukumi oleh syari'at islam                sebagai sebuah kesyirikan, seperti bersumpah dengan            selain nama Allah, seperti misalnya , "Tidak ada bagiku        kecuali Allah dan engkau", dan "Aku bertawakal                  kepadamu", "Kalau bukan karana Allah dan si fulan maka    tak akan begini dan begitu jadinya", dan lafaz-lafaz              lainnya yang mengandungi unsur kesyirikan                          (menyekutukan Allah SWT).

0 comments: