AMALAN SYIRIK , KHURAFAT DAN CARA MENGATASI

07:48:00 Unknown 0 Comments

ISI - ISI :   AMALAN SYIRIK DAN
                   KHURAFAT YANG
                   MEMPENGARUHI PENONTON
                   DAN MASYARAKAT                      





1) MENDIRIKAN RUMAH BARU 
   
=Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat
untuk mendirikan rumah baru ialah seperti mengantungkan buah kelapa muda di tiang seri rumah, menanam tahi besi/ emas/ perak/ tembaga pada setiap tiang seri rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut.



=Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada di ganggu oleh jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu jin dan tidak ada kena mengena denga keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.  
  





2) UPACARA MENURUNKAN PERAHU/KAPAL
     YANG BARU KE LAUT 
     
=Upacara ini di lakukan oleh bomoh dengan harapan perahu/ kapal tersebut selamat daripada gangguan hantu laut dan     sebagainya semasa belayar di lautan luas. Upacara dilakukan   dengan perahu itu di pulihkan dengan jampi di serapah dan     mentera dengan menggunakan tepung tawar dan sebagainya.  




3) KENDURI TOLAK BALA   

 =Kenduri ini dilakukan setahun sekali di tengah padang di sesebuah kampung, dengan setiap penduduk membawa sepinggan makanan. Imam di jemput untuk membaca doa dan Bomoh pula di jemput untuk membaca jampi serapah supaya   kampung tersebut selamat dari bala bencana pada tahun tersebut.   

    
=Kenduri tolak bala sebenarnya boleh di buat pada bila-bila masa sahaja dan di mana-mana jua dengan syarat :- 

          
i.                    Tidak bercampur antara lelaki dan perempuan yang ajnabi dalam majlis
tersebut.                                       


ii.                  Melaksanakan kaedah-kaedah yang tidak menjadi tegahan syarak dalam majlis itu.                                    






4) UPACARA PERSANDINGAN 
       
=Persandingan sebenarnya adalah salah satu bentuk pemujaan dalam agama Hindu di  mana mempelai yang bersanding itu sebenarnya meniru adat Hindu yang memuja Dewa Rama dan Dewi Sita.  
      


=Persandingan secara ini memperlihatkan di sebelah perempuan  Mak Andam sebagai pengiring utamanya dan di sebelah pihak lelaki pula Bomoh sebagai pengiringnya. Kedua-dua mempelai ini diarak dan di sanjung serta di puja sepertimana orang-orang Hindu memuja Dewa Rama dan Dewa Sita, dengan sebab itulah pengantin baru digelar sebagai Raja Sehari. 
       



5) Mengandung / Kelahiran bayi 
    
=Sebelum ibu melahirkan anak, Bidan di jemput untuk mengadakan upacara lenggang perut. Semasa kelahiran bayi persiapan dibuat dengan menyediakan kain kuning tujuh lapis, tilam dan bantal bewarna kuning serta pulut kuning dan putih. Duri di letakkan di bawah rumah supaya jangan di ganggu oleh hantu penanggal. Sementara pantang larang selepas bersalin pula adalah selama 45 hari.  






CARA-CARA MENGATASI AMALAN SYIRIK DAN KHURAFAT YANG MEMPENGARUHI PENONTON DAN MASYARAKAT :  


1) 
PERANAN KERAJAAN

Mengadakan kempen-kempen kesedaran bahananya amalan syirik dan khurafat terhadap diri, masyarakat, agama dan negara. 

 Kerajaan juga perlu meletakkan topik " AMALAN KHURAFAT DAN SYIRIK " dalam buku-buku agama yang diterbitkan untuk proses pembelajaran supaya anak-anak muda sedar dan menjauhi amalan syirik dan khurafat.

  

2) PERANAN MASYARAKAT

Masyarakat Melayu memang terkenal dengan adat-adat resam dan kepercayaan yang menjadi warisan sepanjang zaman. Namun, kita perlu tahu yang ada dia antara adat-adat dan kepercayaan tersebut adalah perbuatan khurafat dan syirik. Kita mestilah menjauhi dan sekaligus menghapuskan adat-adat yang boleh menyebabkan kita menjadi seorang yang musyrik.



3) 
PERANAN DIRI SENDIRI


- Memandangkan dunia kini semakin moden, alat elektronik memberikan pengaruh  yang besar terhadap kepada semua golongan manusia. Jadi seseorang muslim perlu pandai mengawal dan bukan teknologi yang mengawal kita. Kita perlu pandai menggunakan teknologi dengan betul supaya Allah tidak murka.  

0 comments: